Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.
Eind 1943 is de Duitse bezetter op zoek naar een geschikte locatie voor een vliegtuigsloperij. Het vliegtuigschroot kan opnieuw gebruikt worden in de oorlogsindustrie. In en rond het concentratiekamp Vught is voldoende ruimte om een dependance van de sloperij in Utrecht in te richten: het ‘Zerlegebetrieb Herzogenbusch’. Een spoorlijn is nodig om het zware materieel aan te voeren. Het spoortracé, dat aansluit op het spoortracé van Tilburg naar ’s-Hertogenbosch, wordt in februari en maart van 1944 aangelegd door gevangenen, het zogenaamde ‘Eisenbahnbau Kommando’. Op het hoogtepunt gaan maandelijks 350 tot 400 wagons met schroot het kamp in en uit.
Het eerste gevangenentransport via de spoorlijn vindt plaats op 24 mei 1944, als 650 mannen vanuit het kamp worden gedeporteerd richting Dachau. Op 2 juni 1944 vertrekt een transport met ‘Philips-joden’ naar Auschwitz. Daarnaast zijn er in september nog eens twee gevangenentransporten naar Sachsenhausen en Ravensbrück. Daarna moeten 200 achtergebleven gijzelaars Kamp Vught schoonmaken. Een groot deel van de kampinventaris wordt door hen ingeladen in treinen en komt terecht in het kamp Bergen-Belsen. Op 17 september worden de laatste gevangenen vrijgelaten en neemt de Wehrmacht het kamp over. De gemeente Vught wordt bevrijd op 26 en 27 oktober 1944.
Weer zichtbaar
Na de oorlog ligt de spoorlijn er nog een tijd ongebruikt bij, totdat deze in juni 1948 wordt verwijderd. In 2013 wordt op verzoek van Nationaal Monument Kamp Vught een deel van een ander te ontmantelen spoortracé uit ’s-Hertogenbosch opgeslagen in een kazerne, met het voornemen om enkele spoordelen te plaatsen op de oorspronkelijke plekken. Sinds 2016 is op drie plaatsen in nabijheid van het herinneringscentrum (op de kruising Loonsebaan-Breautélaan, bij de toegangsweg naar de fusilladeplaats en aan de achterzijde van Nationaal Monument Kamp Vught) een deel van deze kampgeschiedenis weer zichtbaar gemaakt, inclusief bijbehorende informatiepanelen.
Voor volwassenen is een rondleiding langs de spoordelen mogelijk, kijk hier voor meer informatie.
Een routebeschrijving van de wandeling is hier te downloaden, tevens gratis verkrijgbaar aan de balie.